General information

  • Project title (EN): How does the blue sky become grey? Examining the sensitivity of neurotics for processing the negative stimuli in evaluative conditioning

  • Project title (RO): Cum devine cerul albastru cenușiu? Examinarea sensibilității persoanelor cu neuroticism pentru procesarea stimulilor negativi în învățarea afectivă

  • Funding Institution and Program: CNCS – UEFISCDI, Fundamental and frontier research
  • Type of project: Exploratory Research Projects (PN III PCE 2020)
  • Project ID: PN-III-P4-ID-PCE-2020-1964
  • Contract number: PCE 138/ 2021
  • Period: Jan 2021 - Dec 2023
  • Budget: 1.197.351,00 RON (249.858,13 EUR)
  • Project summary (EN):
      In this project, we will focus on how neuroticism shapes learning in an evaluative conditioning paradigm. Previous research on neuroticism and stimuli processing, concluded in a fundamental theoretical perspective that describes neurotic people to be generally focused on the negative stimuli (e.g., Eysenck, 1967; Gray, 1981). However, this "traditional" approach to high neuroticism manifestations has become questionable due to a recent outcome demonstrated through the EC effect. Vogel et al. (2019) showed that highly neurotic individuals present a substantial EC effect on both the positive and the negative conditions compared to low neurotic people, indicating that neurotic individuals pay more attention to the valence feature when processing an object. Given the equivocal results, more studies need to be carried out in order to support one of the two perspectives. Hence, the primary purpose of the current project is to examine highly neurotic individuals` sensitivity towards negative stimuli processing in an evaluative conditioning paradigm. To accomplish this objective, we will implement three experimental studies. These studies will help getting a whole picture by providing an explanatory mechanism of why emotionally vulnerable people are considered at risk for mental health issues.
  • Project summary (RO):
      În acest proiect, ne vom concentra pe felul prin care neuroticismul modelează învățarea prin implementarea unei sarcini de condiționare afectivă. Cercetările anterioare asupra neuroticismului au evidențiat existența a două mari perspective. Pe de-o parte, persoanele cu un nivel ridicat de neuroticism sunt descrise ca fiind în general mai focusate pe stimulii negativi (Eysenck, 1967; Gray, 1981), iar pe de altă parte, Vogel et al. (2019), au pus sub semnul întrebării această perspectivă „tradițională”. Rezultatele obținute de ei au indicat că persoanele cu niveluri ridicate de neuroticism sunt mai centrate pe valență, fiind deopotrivă sensibile la stimulii negativi și pozitivi. Astfel, proiectul își propune să clarifice aceste rezultate echivoce, prin implementarea a trei studii experimentale care să susțină una din cele două perspective. Cele trei studii ne vor ajuta să obținem o imagine de ansamblu, oferindu-ne un mecanism explicativ asupra vulnerabilității emoționale ale persoanelor, ce sunt considerate a fi expuse riscului pentru dezvoltarea problemelor de sănătate mintală.
  • Team:

Objectives:

  • O1. (EN/RO) Testing whether neuroticism impacts the evaluative conditioning effect in a design that includes ambivalent USs and classical positive and negative USs. / Investigarea impactului pe care îl are neuroticismul asupra efectului condiționării afective, într-un design experimental ce include și stimuli necondiționați ambivalenți.

  • O2. (EN/RO) Investigating the potential cognitive mechanisms responsible for the evaluative conditioning effect, by building upon the expected results of the first study. / Investigarea potențialelor mecanisme cognitive responsabile pentru producerea condiționării afective.

  • O3. (EN/RO) Testing the generalizability of this negative bias effect based on the evaluative conditioning procedure in a direction that is also relevant for seeing neuroticism as a risk factor for emotional disorders. / Testarea generalizării efectului biasului negativ într-o direcție ce se află în acord cu perspectiva ce prezintă neuroticismul ca factor de risc pentru dezvoltarea tulburărilor mintale.
  • Activity report for January - December 2021: click here to access the pdf format
  • Activity report for January - December 2022: click here to access the pdf format
  • Activity report for January - December 2023: click here to access the pdf format

Main results achieved after the three years of the grant:

The first objective was fully achieved. The activities and conclusions resulting from it were disseminated in two research articles that benefited from the financial support provided by the current grant. The first mentioned article was submitted within the period related to this objective and published in the summer of this year. / Primul obiectiv a fost atins pe deplin. Activitățile și concluziile rezultate din acesta au fost diseminate în două articole de specialitate care au beneficiat de sprijinul financiar oferit de grantul actual. Primul articol menționat a fost depus în perioada aferentă acestui obiectiv și publicat în vara acestui an.

  • Bunghez, C., Rusu, A., De Houwer, J., Perugini, M., Boddez, Y., & Sava, F.A. (2023). The Moderating Role of Neuroticism on Evaluative Conditioning: Evidence from Ambiguous Learning Situations. Social Psychological and Personality Science, 0(0). doi: 10.1177/19485506231191861
  • Isbășoiu, A.B., Tulbure, B.T., Rusu, A., & Sava, F.A. (2021). Can we boost treatment adherence to an online transdiagnostic intervention by adding self-enhancement strategies? Results from a randomized controlled non-inferiority trial. Frontiers in Psychology, 12, 752249. doi: 10.3389/fpsyg.2021.752249

The second objective was fully achieved. The activities and conclusions resulting from it have been disseminated in a specialist article that benefited from the financial support provided by the current grant. / Al doilea obiectiv a fost atins pe deplin. Activitățile și concluziile rezultate din acesta au fost diseminate într-un articol de specialitate care a beneficiat de sprijinul financiar oferit de grantul actual. Rezultatele pentru un al doilea articol vor fi diseminate în următorul an calendaristic într-un manuscris care conține studiul experimental descris și experimentul suplimentar implementat pentru a corecta unele dintre limitările identificate pentru testarea obiectivului 2 al studiului deja existent. Social Psychological and Personality Science sau o altă revistă similară Q1 (de preferat) sau Q2 WoS a fost vizată pentru publicare.

  • Marian, S., Costantini, G., Macsinga, I., & Sava, F. A. (2023). The dynamic interplay of anxious and depressive symptoms in a sample of undergraduate students. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 45(1). doi: 10.1007/s10862-022-10014-8
  • Lazăr, A., Sava, F.A., De Houwer, J., Rougier, M., & Perugini, M. (manuscript in preparation). Neuroticism, Biases, and Evaluative Conditioning: An Eye-Tracking Experiment using Ambivalent Stimuli.

The third objective was fully achieved. The activities and conclusions resulting from it have been disseminated in a specialist article that benefited from the financial support provided by the current grant. A second manuscript was prepared to disseminate the results obtained from the two studies. The manuscript is under internal review and expected to be submitted to a WoS Q1 journal later this year, such as Cognition and Emotion. / Al treilea obiectiv a fost atins pe deplin. Activitățile și concluziile rezultate din acesta au fost diseminate într-un articol de specialitate care a beneficiat de sprijinul financiar oferit de grantul actual. Un al doilea manuscris a fost pregătit pentru a disemina rezultatele obținute din cele două studii. Manuscrisul este în curs de revizuire internă și se așteaptă să fie trimis unui jurnal WoS Q1 mai târziu în acest an, cum ar fi Cognition and Emotion.

  • Lupuleac, C., & Sava, F. A. (2023). Romanian Version of the Frustration Discomfort Scale (FDS): A Preliminary Validation on a Non-clinical Sample. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 0(0). doi: 10.1007/s10942-023-00531-0
  • Huzoaica, F.G., De Houwer, J., Perugini, M., Rusu, A., & Sava, F.A. (manuscript in preparation). Feature transfer beyond valence in an Evaluative Conditioning Paradigm: Do Neuroticism and Agreeableness act as moderators?